Dopis rodičům 30. listopadu 2012
Milí rodiče,
těším se na neděli a doufám, že vy a děti také J. Platí všechny informace, které jsem psala v minulém dopise a navíc moc děkuji mamince Klárky Koulové za živý vánoční stromeček v květináči.
Určitě jste zaregistrovali nové „dlouhodobé“ čtecí úkoly. Pro jistotu i do tohoto dopisu napíšu podrobnosti. Děti budou tyto úkoly dostávat vždy v pondělí a ve čtvrtek. Pondělní úkol děti přinesou vypracovaný ve čtvrtek a čtvrteční úkol v pondělí. Text by děti měly číst každý den alespoň jednou, aby postupně zkvalitňovaly své čtení. Slova, která by se měly snažit číst najednou bez hláskování, budou podtržená. Úkol na druhé straně je určen k procvičování porozumění textu a děti by se měly pokoušet pracovat na něm co nejvíce samostatně, včetně čtení zadání. V něm je zatím potřeba pomáhat se čtením slov se skupinami DI, TI, NI, DĚ, TĚ, NĚ a BĚ, PĚ, VĚ, MĚ. Tyto skupiny se budeme teprve učit číst, ale již nyní bych Vám ráda popsala způsob, jak to budeme dělat.
Slova, ve kterých se výše jmenované skupiny písmen vyskytují, hláskujeme takto:
DIVADLO – Ď-I-V-A-D-L-O à divadlo; TIKAT – Ť-I-K-A-T à tikat; KONÍK à K-O-Ň-Í-K koník
DĚDA – Ď-E-D-A à děda; TĚLOCVIK – Ť-E-L-O-C-V-I-K à tělocvik; NĚCO – Ň-E-C-O à něco;
BĚŽET – B-J-E-Ž-E-T à běžet; PĚT – P-J-E-T à pět; VĚDEC – V-J-E-D-E-C à vědec; MĚSÍC – M-Ň-E-S-Í-C à měsíc
V této fázi čtení by měly všechny děti umět rychle hláskovat a dávat dohromady všechna slova. Krátká a známá slova by měly číst již dohromady. Pokud však dítě slovo najednou nepřečte rychle, musí ho vyhláskovat nahlas. Velkou chybou je předšeptávání hlásek potichu před přečtením slova dohromady.
Pozor! Není třeba za každou cenu spěchat se čtením celých slov dohromady. Když se dítě naučí opravdu rychle hláskovat, postupně přejde na čtení celých slov samo. Často se stává, že některé děti chtějí číst celá slova bez hláskování a dělají tak zbytečné chyby, slova si vymýšlejí a mění si text podle svého.
Pro trénink čtení slov najednou jsme opět hráli hru na postřeh, dvou písmenková slova jsme postupně vyměnili za tří písmenková a zdá se, že se nám daří. Druhou hrou bylo hledání zadaného slova z velkého množství slov na koberci a i tady jsme úspěšní.
Velmi zodpovědně pracovaly děti ve skupinách, všichni vytvořili vlastní křížovky, jejichž tajenky nám prozradily pohádku, která na nás tento týden čekala. Pokračujeme tak teď v přípravě vánočního vystoupení.
Také orientace v plánu ZOO pro nás byla výzvou a my jsme zvládli jak postupovat podle popisu cesty Zuzany a Žanety, tak vytvořit a zapsat svou vlastní cestu a dokonce ji i nadiktovat kamarádovi.
Chci moc pochválit práci dětí, které samy pátraly po informacích o zvířatech a zapisovaly je do učebnice češtiny. Je to ten nejlepší způsob, jak procvičit nejen čtení samotné. Děti tak totiž vidí, proč se učí číst. Doporučuji k těmto úkolům nevyužívat internet a upřednostnit encyklopedie.
V matematice jsme se hodně snažili, abychom si práci kontrolovali navzájem a společně přicházeli na řešení úkolů.
Protože končí další školní měsíc, posílám po dětech domů k nahlédnutí desky s pracovními listy z prvouky, češtiny a hudebky. V angličtině nám nic nového nepřibylo a matiku jsem bohužel nestihla všem založit. Opět prosím o podpis na titulní stránce a přinesení do školy v pondělí 3. prosince.
Katka Vrtišková