Dopis rodičům 29. dubna 2013
29. dubna 2013
Milí rodiče,
druhé letošní konzultační hodiny jsou za námi a já Vám za jejich průběh velmi děkuji. Zároveň se omlouvám za případná zdržení, kdy jste byli nuceni chvilku počkat, než jsme dokončili hodnocení práce s těmi, kdo byli před Vámi.
Z našich rozhovorů vyplynulo několik podnětů, o které bych se s Vámi nyní ráda podělila.
Vši
se nám objevují ve třídě stále poměrně často. Škola bohužel nemá možnost, jak tomu zabránit, kromě vytrvalého oznamování této skutečnosti rodičům. Protože však jste všichni vstřícní, myslím, že bychom se mohli domluvit na následujícím:
- v pátek 3. května si děti odnesou domů na vyprání polštářky a ve čtvrtek 9. května si je přinesou zpátky.
- pravidelně jednou za čtrnáct dní (termín vždy včas ohlásím) provedeme o víkendu všichni důkladnou prohlídku, aby v pondělí šly děti do školy na sto procent s čistými vlasy.
Víc už pro to my udělat nemůžeme, děti se setkávají v družině, při mimoškolních aktivitách, a ostatní ovlivnit nemůžeme. Tak snad alespoň toto pomůže.
Notýsky
nám během roku pěkně ztloustly, a proto máte někteří pocit, že jsou pro děti příliš těžké. Přemýšlela jsem nad návrhem, že by jej děti nosily do školy jen jeden den v týdnu, ale dospěla jsme k závěru, že to nejde, hned ze tří důvodů:
- Notýsky jsou „předchůdcem“ žákovské knížky, kterou děti budou muset od třetí třídy nosit denně, známky už se pak nezapisují jen jednou týdně, ale podle potřeby. Je tedy, myslím, dobře, když si na tento systém zvyknou již od začátku, navíc na druhém stupni by se zapomínání žákovské knížky měly velké problémy.
- Informace pro Vás na lístečkách mohou být vlepovány kdykoliv podle potřeby, děti ještě neumí psát tak, aby si i jednoduché zápisy mohly psát samy a nezabralo nám to celou vyučovací hodinu.
- Ani já nejsem schopna zajistit, že si notýsky pro zápis známek vyberu pravidelně pouze jeden den v týdnu.
Myslím, že děti tašku nenosí na zádech dlouhé kilometry, a tak to s notýskem snad vydrží. Děkuji za pochopení.
Týdenní plány
děti dostávají v pondělí, aby si mohly hned na začátku týdne pročíst a zjistit, co je čeká, a co by měly na jeho konci zvládnout. Snažíme se tím naučit zodpovědnosti za svůj podíl na vzdělání. Proto si také kvalitu dosažených výstupů o víkendu hodnotí, zatím jen vybarvením smajlíků. Týdenní interval je dostatečně krátký na to, aby děti v paměti udržely vše, co jsme během týdne dělali.
Dětem všechny odevzdané vyplněné plány shromažďuji (opravdu je nevyhazuji J) tak, abych jim je mohla na konci svázat a vrátit. Myslím, že to pro ně bude dobrý zdroj informací o jejich prvním školním roku.
Od druhé třídy budou plány minimálně čtrnáctidenní a také hodnocení bude náročnější, kromě smajlíků si budou děti zapisovat i podrobnosti ke svým studijním výsledkům a přemýšlet nad tím, jak je vylepšit.
Plánování a sebehodnocení patří k velmi důležitým schopnostem, které se děti potřebují naučit, a které se jim budou v životě hodit.
Škola v přírodě
se blíží, děti se nemohou dočkat, stále na našem celoročním kalendáři zjišťují, za jak dlouho už konečně pojedeme. Já bych Vám chtěla všem velmi poděkovat, jsme jediná třída, jejíž rodiče všichni včas zaplatili zálohu J. Ve čtvrtek 30. května proběhne informační třídní schůzka (jako byla i na začátku roku), kde se dozvíte jak všechno podstatné ke škole v přírodě, tak k dalšímu roku, kdy už z Vašich dětí budou druháčci. Prosím Vás, abyste si rezervovali dostatek času, předem hlásím, že schůzka nebude krátká J. Začneme již v 17:00, abychom vše stihli.
Katka Vrtišková
Podpis rodičů: ______________________________