Dopis rodičům 21. září 2012
Milí rodiče,
máme za sebou týden plný nových poznatků a zážitků. Opět se nám podařilo zvládnout téměř vše, co jsme si naplánovali.
V českém jazyce jsme se naučili číst samohlásky O, U a A. Nyní je potřeba, abyste je s dětmi doma pravidelně každý den procvičovali. Jak jejich čtení, tak jejich „slyšení“. Slyšet samohlásky ve slovech je pro děti opravdu těžké. Může jim pomoci, když si je budou (alespoň zpočátku) jakoby „protahovat“, aby měly čas si je uvědomit. Nejtěžší je poznat, zda je samohláska uvnitř slova a na jeho konci. Trénujte také hru na mimozemšťany, druhou úroveň. Vypracovali jsme další dvě stránky v uvolňovacích cvicích. Stále děti doma kontrolujte, jak drží tužku. Kromě špetkového úchopu je potřeba, aby na tužku děti netlačily.
Velký kus práce jsme udělali i v matematice. Krokování už se skládá ze dvou pokynů a děti je umí zadávat i samy. Umíme určovat počet, rozdělovat obrázky podle zadání, stavět obtížnější stavby z kostek. Čteme číslice od jedné do tří a vyznačujeme počet, který udávají. Naučili jsme se znázorňovat si úkoly na sčítacích trojúhelnících za pomoci geometrických tvarů. Seznámili jsme se se zápisem do tabulky. Skládali jsme čtverce podle vzoru v učebnici.
V prvouce jsme začali s tématem podzimu, první část jsme věnovali ovoci a zelenině. Děti zvládly práci na poměrně náročném pracovním listu výborně. Kromě plodů na zahrádce jsme dali prostor i plodům ve volné přírodě. Zároveň jsem děti seznámila s vyhlášením každoroční soutěže ve sběru kaštanů a žaludů. Kromě toho, že tím pomůžeme zvířatům v zimě (nasbírané plody předáváme místnímu myslivci), získáváme tak i nemalé finanční prostředky, které putují na školou adoptovaného keňského chlapce. Proto bych Vás velmi prosila, abyste dětem sběr kaštanů a žaludů umožnili, případně jim s ním pomohli (rekordy tříd jsou i přes tisíc kilogramů, máme co překonávat J. Nasbírané plody noste do třídy pokud možno zvážené (nejlépe cedulka se jménem a kilogramy uvnitř tašky).
Medvěd Míša nás naučil tři nové barvy (pink, orange, purple), takže příští týden se můžeme směle pustit do duhy. Postupně se také učíme písničku If you’re happy.
V průběhu týdne jsme zpívali písničku Září (Z. Svěrák, J. Uhlíř) a na flétnu cvičili říkadlo o dudkovi. Předpokládám, že příští týden se již pustíme do hry na celou flétnu.
Při výtvarné a pracovní výchově jsme krásně navlékali podzimní plody, které jsme nasbírali při tělocviku (při něm jsme hráli další běhací hry) a které některé děti přinesli navíc. Děkuji.
V pátek jsme si založili poslední list z první kapitoly Putování za zeleným ostrovem a skřítek Kipču nás seznámil s další novou kamarádkou, jejíž život budeme pomocí nejrůznějších aktivit poznávat. Jmenuje se Amy a je z Filipín.
V souvislosti s tím bych Vás poprosila, abyste v pondělí dali dětem s sebou do školy složené nabatikované námořnické tričko, budeme ho vždy v pátek používat pro Zelený ostrov.
Z přílohy matematiky o víkendu vystřihněte a slepte dětem dvě kostky na házení (modrá a červená) a dejte s sebou v pondělí do školy.
Opět si s dětmi projděte týdenní plány a pomozte jim s vyplněním smajlíků. Budu ráda, když jim do prostoru vzkazů od rodičů budete psát adresně, jako kdybyste jim to říkali „z oka do oka“, děti ocení Váš zájem i Vaše pochvaly nebo doporučení. Vyplněné týdenní plány si děti přinesou v pondělí do školy, kde jim je vyměním za nové.
Příští týden nás žádná zvláštní akce nečeká. V pátek je státní svátek a v sobotu vranské posvícení, na které jste srdečně zváni.
Katka Vrtišková