Denní čtení 2
I když je to v každodenním shonu obtížné, snažte se dětem pravidelné čtení zpříjemnit různými hrami a společným čtením – např. jedno slovo vy, jedno dítě; nebo vy čtete větu (hláskováním), dítě text sleduje, a když skončíte, pokračuje tam, kde jste přestali (moc nám to pomůže, abychom se lépe soustředili při společném čtení ve třídě). Procvičujte i pokyny sloupeček, řádek (např. přečti slovo ve druhém sloupečku na třetím řádku). Můžete se ptát i na umístění jednotlivých slov - na kterém řádku a v kterém sloupečku najdu slovo, které označuje živočicha, rostlinu, ... Vhodné jsou i různé kimovky (odhalování odebraných nebo přidaných slov, apod.).
Začali jsme číst i delší slova. Pokud dítě nebude umět přečíst slovo dohromady, zopakuje rychleji jednotlivé hlásky, pokud možno samo. Když ani to nepomůže, vyhláskujte slovo dítěti vy. Mělo by se vám při tom dívat na ústa. Vůbec se nelekejte, pokud se dětem nedaří čtení těžších slov dohromady, je to normální, vše časem natrénujeme. Vzpomeňte, že i s mimozemšťanem na začátku roku jste se někteří trápili, a jak to dnes dětem jde :-).
Pokud budou mít děti za úkol psaní slov nebo vět, dohlédněte na úpravu, správnou velikost a tvar písmen. Dítě veďte ke kontrole své práce. Mělo by si text po sobě přečíst a doplnit případně chybějící čárky (později i háčky) a tečky za větou. Také musíme stále hlídat u některých dětí směr psaní textu z levé strany na pravou. Stále dětem připomínejte správné sezení a držení tužky při psaní! Ruka by měla být volná, děti by neměly na tužku tlačit.
Při luštění křížovek také procvičujeme psaní slov do připravené mřížky. Počet okének v mřížce dětem napoví počet písmen ve slově. Při psaní slov je nutné, aby si děti jednotlivá písmenka hláskovaly. Některé děti dobře čtou jednotlivá písmena, ale při psaní chybují (buď si písmena pletou, nebo některá písmena píší zrcadlově). Aby si děti bezpečně osvojily správné tvary písmen, dostanou po podzimních prázdninách pomůcku, kterou budou při psaní používat (zatavená kartička s abecedou, kterou mohou děti používat jako záložku při čtení).