35. týden
Pondělí 29. dubna
Zazpívali jsme si písničku, doplnili kalendář za víkend, zhodnotili služby za minulý týden (velkou pochvalu má Míša za péči o krmení pro strašilky) a rozdělili nové. Paní učitelka udělila bodíky za dobrovolný domácí úkol. Pro práci s deníčky jsme se rozdělili do trojic, ve kterých jsme si zážitky četli, a pak vymýšleli otázky, abychom se dozvěděli ještě víc.
Dál jsme se věnovali matice. První byl na řadě obchod. Každý si připravil na smazávací tabulku název svého obchodu (měli jsme tak hračkářství, papírnictví, květinářství, řeznictví, ...) a ceník tří věcí, které nabízel k prodeji (max. ale 20 Kč). Polovina z nás pak v prvním kole hrála zákazníky a druhá prodavače, na druhé kolo jsme si role prohodili. Dokázali jsme správně spočítat, kolik nákup stojí, a jestli je případně potřeba něco vracet.
Od obchodování jsme přesedli na Autobus. Dnes bylo naším úkolem hrát podle připravené tabulky v učebnici a zjišťovat a zapisovat, kolik cestujících jede z jedné zastávky na druhou. Pokaždé alespoň jeden, ale častěji i více, z nás po svém tipu ještě vysvětlil, jak na svou odpověď přšili. Bylo zajímavé sledovat, jak je těžké přesně se vyjádřit, aby všichni naše myšlenkové pochody pochopili. Ale paní učitelka nám vydatně pomohla, takže jsme pak všichni věděli, že nestačí říct "a tu trojku si spočítám", ale je potřeba říct, jestli j ipřidám nebo uberu.
Před přestávkou jsme ještě stihli ukázku kreslení ve čtvercové síti a s překvapením zjistili, že to vůbec není jednoduché.
S touto prací jsme pokračovali ještě chvíli po přestávce a pak už přišel čas na dlouho očekávané prezentace našich zvířecích karet. Rozdělili jsme se na tři šestice, paní učitelka nám přesně popsala a na tabuli pro jistotu i zapsala postup naší práce, abychom vše zvládli bez potíží, my si rozdělili pořadí a dali se do práce. Pokud jsme byli na řadě, museli jsme nejdříve informace ze své karty přečíst, poté ukázat obrázek a pak si vyvolávat zájemce a odpovídat na jejich dotazy. Pokud jsme zrovna nečetli, bylo naším úkolem nejdříve pozorně poslouchat, pak se pozorně dívat a nakonec tvořit otázky na vznik karty a postup výroby. Mohli jsme tak získat zajímavé náměty, až budeme podobný úkol plnit příště.
Stejně důležitým úkolem, jakým byla prezentace, pak bylo i hodnocení naší práce. Nejdříve jsme hodnotili, zda jsme kartu zpracovali přesně podle pokynů na předchozí stránce, zda nám nic nechybí. Druhá část hodnocení se zaměřila na krásu naší práce. Jakmile jsme sami sebe ohodnotili, vytvořili jsme z našich šestic dvojice, v kterých jsme si vyměnili jak karty, tak učebnice, a hodnotili jsme práci kamaráda. To nebylo úplně snadné, protože jsme měli být objektivní, ale na druhou stranu jsme třeba nechtěli kamaráda rozesmutnit nebo naštvat.
Do přestávky bylo ještě dost času, takže jsme se pustili do písanky. Psali jsme dnes "J" a poprvé si nevyznačovali domácí úkol. To proto, že ho měl každý jiný. Psali všechno, pokud jsme práci kvalitně zvládli ve škole, úkol ze psaní nemáme. Co jsme nestihli, to si doděláme doma (takže někdo je skutečně bez úkolu, jiným zbývají jen dvě nebo tři řádky). Jen ti, kteří si i přes výraznou výstrahu, že kdo práci odbyde, bude ji muset dělat znovu do bílé písanky, na práci záležet nedali, mají úkol navíc.
Po hrací přestávce na nás čekalo čtení s porozuměním. Připomněli jsme si, co je fantazie a realita, stejně jako ukazování palcem nahoru a dolů, při kterém dáváme najevo, co si o informaci v tomto smyslu myslíme. Paní učitelka pak četla dnešní příběh o prasátkách, kteří při měsíčku tančí v klobouku a paruce, a my ukazovali, co si myslíme, že je fantazie a co je realita. Svá rozhodnutí jsme zdůvodňovali, takže jsme pak bez potíží zvládli všechny připravené otázky. Byli jsme hrozně rychlí, zbyl nám ještě další čas na samostatnou matiku.
Nakonec jsme si vyměnili týdenní plány, zakreslili smajlíky, připomněli úkoly a mohli se balit.
30. dubna
Počasí nám přálo, mohli jsme na tělocvik ven :-). Ale abychom nepředbíhali. Nejdříve jsme si napsali další stránku do písanky, dnes to bylo velké "H". Za domácí úkol dokončíme zbývající řádky, každý podle toho, kolik práce zvládl ve škole.
Pak jsme se rozdělili na malé skupinky, napočítali si dvanáct párátek, sestavili z nich čtyři malé čtverce do jednoho velkého, a pak se dali do práce podle úkolů v učebnici. Nejdříve jsme měli ubrat dvě párátka, aby nám zbyly jen tři čtverce. Když jsme vymysleli, jak na to, ukázali jsme si navzájem všechna řešení na tabuli. Pak jsme měli ubrat čtyři párátka, aby nám zůstali jen dva čtverce. To nám dalo zabrat, potřebovali jsme nápovědu od paní učitelky, abychom na to přišli. Nakonec jsme měli ubrat dvě párátka, aby nám vznikly dva čtverce, to se povedlo jen několika skupinám.
Protože nám zbývalo jen patnáct minut do přestávky, nezačali jsme se čtením, ale sesedli jsme se na koberci, kde nám paní učitelka představila knížku z naší třídní knihovničky - Lidové tradice. Z ní nám pak četla o tom, jak se tradičně slaví v Čechách čarodějnice, a my jsme si pak o všem povídali, dokonce jsme si z párátek ukázali, jak se staví hranice.
Po svačině jsme pracovali se čtenářským listem, dnes to byl text o ztracené holčičce a světluškách. Pilně jsme přemýšleli nad důkazy, proč něco může být realita a proč je něco jen fantazie. Barevně jsme si věty označovali, aby nám při hledání odpovědí na otázky pomohly správně se rozhodnout. To se nám taky povedlo.
Paní učitelka nám pak krátce a stručně pověděla o tom, proč je zítra státní svátek, a poslechli jsme si státní hymnu.
Další hudbu už jsme "dělali" sami. Jedna skupinka vždycky hrála na flétny Běžela ovečka, ostatní zatím pracovali samostatně na matice. Většina z nás nejen ví, jak se který z tónů hraje, ale také se umí orientovat v záznamu melodie. Velká pochvala.
Po hrací přestávce jsme šli na tělocvik ven. Začali jsme vytrvalostním během (dnes jsme to vydrželi 8 minut) a zatímco jsme se vydýchávali, hledali jsme naše na podzim zasazené jablůňky. Jedna už má dokonce malé zelené lístečky. V Akátku jsme pak trénovali obratnost při ručkování, na pohyblivé lávce, šplháním, kotouly, ... Nakonec jsme ještě na hřišti trénovali házení míčem ve dvojicích - jak do výšky a dálky, tak i přímé přihrávky, jako při vybíjené.
Středa 1. května - STÁTNÍ SVÁTEK
Čtvrtek 2. května
Ještě před začátkem vyučování jsme si vybírali, jakého živočicha budeme chtít při výtvarce a pracovce vyrábět. Paní učitelka si vše zapsala, aby nám k němu mohla připravit pomůcky. Ráno jsme místo písničky pátrali po ztracených roličkách, které se asi záhadně vypařily :-(. Pak jsme si zahájili celý nový měsíc i na celoročním kalendáři, nalepili si jeho jméno, počet dní a číselné označení. Paní učitelka nám pak pověděla, co všechno nás dnes čeká, a my se hned pustili do písanek. Psali jsme velké "U" a docela se nám dařilo. Co jsme nezvládli ve škole, dokončíme doma za úkol. Všichni dnes psali zodpovědně, nikdo nemusí psát nic navíc do bílé písanky (tedy kromě těch, kteří musí dokončit práci z úterka).
Po psaní jsme se rozdělili na dvojice, nachystali si kostky a začali se stavbami. Paní učitelka zadání nakreslila na koberci, my si ho překreslovali a přemýšleli, jak stavby měnit. Po postavení jsme pak hotovým stavbám zakreslovali plány.
Před přestávkou jsme zvládli ještě čtení s porozuměním. Opět jsme se věnovali fantazii a realitě a dnes už to bylo o poznání obtížnější. Přesto jsme si s kočkou, která pomáhá psát domácí úkoly z matematiky svému kamarádovi Leošovi, nakonec společnými silami poradili.
Během přestávky na svačinu nám paní učitelka natiskla pomůcky k našim živočichům, my si nachystali barvy, lepidla, nůžky a hlavně roličky, a hned po zazvonění zvonečku se pustili do práce. Nejdříve jsme vybarvovali jednotlivé "součástky", pak je (pečlivě) vystřihovali a nakonec lepili. Kdo byl hotov, vyrobil svému živočichovi i popiskovou kartu s názvem, jménem a jednou zajímavostí. Zítra nám paní učitelka hotové práce vyfotí a vy se na ně budete moci podívat na našich stránkách.
Po hrací přestávce (i když dneska si nikdo moc nehrál, všichni vyráběli o sto šest) jsme uklidili, zakreslili smajlíky, připravili si desky na prvouku a penály a vydali se na zahradu prozkoumat, co dělá náš zasetý hrášek. Nedělá zatím nic, zato plevelu se daří za každého počasí :-(. Tak uvidíme, jestli nastane nějaká změna za další týden. Naše pozorování jsme si zakreslili a mohli se vrátit do šatny.
Pátek 3. května
V průběhu prvního bloku jsme zvládli písanku (naučili jsme se psát velké "Y"), Vennovy diagramy o Everovi a Melisse a pokládání parket na interaktivní tabuli v matice.
Po svačince jsme přivítali čtenářskou paní učitelku Katku a čekala nás velká čtecí práce. Poprvé jsme se měli seznámit se čtenářskou dovedností "záměr autora". Tedy rozpoznat, z jakého důvodu nám někdo něco sděluje. Ať už psaním, kreslením, nebo mluvením. Pracovali jsme výborně, paní učitelka nás na konci moc chválila.
Kdo stihl i část samostatné práce, mohl si číst svou vlastní knížku a zaznamenávat věty, které ho zaujaly.