29. týden
Pondělí 18. března
Minulý týden jsme se statečně drželi, a i když v okolních třídách bylo třeba jen devět dětí, my jsme byli skoro všichni zdraví jako řípy. Ale už to na nás dopadá, začínáme onemocňovat, tak držím palce, ať to netrvá dlouho, a ať si středeční divadlo užijeme v co největším počtu.
Ráno jsme zahájili tradičně jako každé pondělí, navíc jsme si povídali o tom, kdy začíná jaro, a jak a proč se prvnímu jarnímu dni říká. To si budeme opakovat průběžně každé ráno a třeba to v nás i zakoření :-).
Po deníčcích, které jsme si díky menšímu počtu četli všichni dohromady, jsme se naučili psát "V", které máme i procvičovat za úkol. Potom už na nás čekala křížovka, v které jsme si měli vylušit název další skupiny živočichů, kterým se budeme v tomto týdnu věnovat. Potřebovali jsme si k tomu osvěžit znalosti získané při tématu Návrat tažných ptáků a povedlo se nám to. Dokonce jsme dokázali odhalit, v kterém sloupečku se tajenka skrývá, protože paní učitelka nám to tentokrát neusnadnila a nevybarvila ho. Byli to savci. Každý jsme si nejdříve zkusili zaznamenat, co mají tito živočichové společného, proč se jim takto říká. Naše odpovědi byly velmi rozdílné, někdo si myslel, že mají vejce, jiní, že jsou býložraví, další že jedí brouky, ... Pár z nás znalo správnou odpověď, kterou jsme se dočetli všichni společně v naší učebnici českého jazyka. Tu jsme si pak také zaznamenali do svého pracovního listu a rozděliil se na skupinky. V nich bylo naším úkolem zjistit, jakému savci se budeme dnes věnovat podrobně. Všichni rozstříhaný obrázek složili i nalepili správně, nejpečlivější práci odvedla skupinka Vašík, Kuba a Lucinka Thao. Zbývající část vyučování jsme se měli věnovat lvům.
Po svačince mezi nás přišla i čtecí paní učitelka Katka, aby se podívala, jak se nám bude dařit. Naše paní učitelka nám nejdříve představila metodu, kterou jsme ještě neznali, ale kterou využijeme k tomu, abychom se o lvech dozvěděli co nejvíce nových informací. Jmenuje se V-CH-D a my jsme odhalili, že jsou to počáteční písmena slov, která jsou nadepsaná v záhlaví sloupečků na pracovním listu. "V" znamenalo "vím", "CH" bylo pro "chci vědět" a "D" byla zkratka pro "dozvěděl(a) jsem se". A abychom viděli, jak se s touto tabulkou pracuje, předvedla nám to paní učitelka na své tabulce na interaktivní tabuli. Do prvního sloupečku napsala, že ví, že lvi patří mezi kočky, a že by ji zajímalo, jestli se jim (stejně jako kočkám) zužují na světle zorničky. Pak jsme si i my stejným způsobem vyplnili své první dva sloupečky.
Pak nám paní učitelka představila tři různé knihy a my jsme ve skupinkách měli čas, abychom si je prohlédli, něco málo si přečetli a prolistovali. Pak jsme "usnuli" na svých lavicích, ale pozorně při tom poslouchali, protože paní učitelka nám z jedné z představených knížek přečetla krátký kousek. A naším úkolem bylo zjistit z jaké. A proč z ostatních ne. To se nám také povedlo. Poznali jsme, že to bylo z knihy "Lvíče", protože příběh byl lvíčetem vyprávěný a protože v té další knížce byly básničky a ta poslední, to byla encyklopedie, která se jako příběh nepíše.
A knihu o lvíčeti nám paní učitelka začala číst. Zároveň nám její stránky promítala i na interaktivní tabuli, abychom její obrázky viděli všichni. Při čtení jsme my měli další úkoly. Průběžně jsme zaznamenávali, s jakými živočichy se lvíček potkal. Na některých místech paní učitelka zastavila a my jsme pracovali na připravených úkolech z pracovního listu. Poznávali jsme, odkud získáme požadovanou informaci (jestli z obrázku, z textu, z vlastní zkušenosti,...), předvídali jsme, co se asi stane dál na základě už přečteného textu, vysuzovali jsme ze dvou poskytnutých infrormací třetí, zkrátka byli jsme hodně pilní, moc šikovní a moc jsme se líbili i paní učitelce Katce. Na závěr hodiny jsme si do třetího sloupečku v tabulce V-CH-D zapsali, co jsme se při práci s příběhem dozvěděli o lvech nového.
Odpočatí po hrací přestávce jsme se vydali do "kina" :-). Paní učitelka nám totiž pustila film o dalším lvíčeti, který je součástí knihy. Ale nebylo to jen obyčejné koukání, opět jsme k němu měli úkoly. Dostali jsme pracovní listy s Vennovým digramem (dokonce si pamatujeme jeho název) a lístečky s informacemi, které nám paní učitelka nastříhala, abychom se tím nezdržovali. Přečetli jsme si, co je na jednotlivých kartičkách napsáno, aby se nám pak líp pracovalo, a pak už paní učitelka pustila film. Lvíče bylo moc roztomilé :-). Jakmile nám povědělo nějakou informaci z lístečků, vyhledali jsme ji, domluvili se, jestli je o lvech, o lvicích nebo o obou dohromady, a nalepili ji na správné místo. Zvládli jsme to úplně se všemi perfektně. Někteří naši chlapci záviděli lvům, že mohou být takoví lenoši a při tom být u jídla jako první :-). Nakonec nám paní učitelka na naši žádost slíbila, že si někdy během týdne pustíme film ještě jednou bez zastavování.
Po výměně týdenních plánů už jsme se balili a loučili.
Úterý 19. března
Moc pěkně jsme s využitím textů zpívali jarní písničku a tak možná i proto během dopoledne alespoň na malinkou chvilinku zasvítilo sluníčko. Už se nám ta zima nelíbí, rádi bychom jaro. Připomněli jsme si, kdy začne (i když počasí o tom asi moc vypovídat nebude), i jak se bude tento den jmenovat. A pak se dozvěděli, že kvůli smrkání a kašlání velké části třídy a také kvůli zítřejšímu divadlu nepůjdeme dnes na tělocvik. Paní učitelka nám ale slíbila, že až bude příští nebo přespříští týden hezky, půjdeme zase ven na celé dopoledne.
Dnešní den jsme věnovali hodně matematice, kterou jsme průběžně prokládali čtením a psaním. Prvním úkolem byl Autobus. Jenže dnes už nám paní učitelka dopředu neřekla, na co se bude na konci ptát! A tak jsme museli opravdu přemýšlet, jak si vše zaznamenat, abychom na všechny nečekané otázky uměli dobře odpovědět. Povedlo se to Vojtovi, Nicolce a Lucince Thao. Vojta nám navíc překreslil na tabuli svůj záznam jízdy a vysvětlil, co jeho značky znamenají. Mohli jsme se i doptávat na podrobnosti, čehož využila Anička, když přeslechla vysvětlení Vojtových zkratek. Uvidíme, jestli se Vojtovým záznamem někdo příště inspiruje.
Po Autobusu jsme se rozdělili na dvě skupiny, které se na svých aktivitách vystřídali. Jedním stanovištěm byla práce na interaktivní tabuli, kde jsme procvičovali rozdělování a také pravidelný barevný rytmus. Na tom druhém jsme pracovali s paní učitelkou a naučili jsme se při něm sčítat už tři sousední pole.
Každý jsme pak dostali pracovní list, ale pracovat jsme měli ve dvojici. Paní učitelka nám promítla na tabuli hádanky o zvířatech, my jsme si je četli a a vybírali na pracovním listu z nabídky tří možností tu správnou odpověď na danou hádanku. Diskutovali jsme i o tom, proč ostatní možnosti nemohou být správné. Jakmile jsme vybrali správnou odpověď, vybarvili jsme u ní příslušné písmenko a ta nám nakonec dala dohromady tajenku. Tou byla otázka "Co je kapesné?" a my se zase ve dvojicích domlouvali na odpovědi a psali ji do listu. Kdo byl hotov dříve, kreslil, jaké mince zná (a ještě se je snažil uspořádat od nejmenší po největší) a ti úplně nejrychlejší pak dokonce přemýšleli nad tím, co všechno by si mohli koupit za deset korun. Paní učitelka byla mile potěšena, protože skutečně nevymýšleli nic, co by bylo dražší, tedy s výjimkou osmi rohlků :-).
Společně jsme si pak povídali, jestli dostáváme kapesné, za co ho dostáváme, i kolik penízků tak máme a kam si je ukládáme. A pak už byl ten správný čas pustit se do nakupování. Rozložili jsme si připravené mince na lavici a přemýšleli a zkoušeli, jakými mincemi zaplatíme jednoltivé položky v nákupním košíku v papírnictví. Bez potíží jsme našli, kolik co stojí a zkoušeli, jakými kombinacemi mincí zaplatit. Sdělovali jsme si svoje nápady a paní učitelka je znázorňovala na interaktivní tabuli. Po společném nácviku jsme se pustili do hry na obchod ve dvojicích. Prodavač a nakupující spolu vedli rozhovory jak ve skutečném obchodě, uvidíte na videu :-).
Nakonec jsme plnili úkol v učebnici, kdy jsme měli spojovat zboží s peněženkami, v kterých byl ten správný peněžní obnos pro jejich zaplacení.
Poslední část vyučování jsme luštili věty složené z přeházených slov v naší písance. Protože to byl první úkol tohoto typu, pracovali jsme všichni společně a paní učitelka nám každou složenou větu zapsala psacím písmem na tabuli. Takže jsme nakonec nemusli přepisovat, ale jen opisovat hotové věty z tabule. Většina z nás se opravdu moc snažila a jejich práce si zaslouží nejen pochvalu, ale i dobrou známku. Škoda, že tak nepracovali všichni :-(.
Nakonec jsme se vrátili ke čtení. Kromě lva, kterému jsme věnovali hodně času včera, jsme dnes četli také o netopýrovi a delfínovi. Na vedlejší stránce jsme přemýšleli, čím se liší předchozí texty od těchto dalších a po přečtení prvního na to Vojta přišel. Na této stránce jsou totiž básničky. Vyhledávali jsme rýmy a pak samostatně zvládli vyřešit úkol k básničce o medvídcích. Úplně nakonec čtení nám paní učitelka zase připravila hádanku dalšího živočicha. Postupně odkrývala jednotlivé řádky s nápovědami a kdo chtěl, mohl kdykoliv napsat své řešení. Úplně první, kdo na svou tabulku správně odpověděl, byla Anička, které stačily pouze čtyři indicie, aby poznala, že hledaným savcem je panda :-). Dalšími úspěšnými pak byla Eliška Kř., Lucinka J. a Vojta.
Před koncem vyučování jsme si ještě stihli společně znovu zahrát na flétničky Zlatou bránu a vybarvit smajlíky.
Úkoly máme až na čtvrtek, zítra se těšíme do divadla. Společenské oblečení na sebe.
Středa 20. března
Všichni si dneska zasloužíme velkou pochvalu za perfektně zvládnutou cestu vlakem i tramvají do divadla. Písničkové představení "Kdyby prase mělo křídla" jsme si dost užili, někteří jsme málem zbořili divadlo :-) .
Čtvrtek 21. března
Po ranní písničce a kalendáři jsme se pustili do velkého vyrábění. Začali jsme totiž s přípravou na jarní jarmark, na kterém budeme své výrobky prodávat. Část vydělaných peněz pošleme do Keni, abychom přispěli na školu Petru Chegemu, a část si necháme pro sebe, abychom si mohli koupit do třídy, na čem se domluvíme. Už teď se těšíme, jak budeme prodávat, vymysleli jsme, že se budeme střídat po dvojicích, tak uvidíme, jak se nám bude dařit.
Prvním výrobkem bude květináč s jarním osením, do kterého ještě vyrobíme pěkné velikonoční zápichy. Naplnili jsme ho zeminou, posypali semínky, přikryli, zalili, označili jmenovkou a umístili na okno. Pak už jsme pokračovali v lavicích na zajících s kapsičkou a velikonočním závěsu ze slepičky, vajíčka a zajíčka. Mohli jsme malovat, kreslit nebo polepovat barevnými papír a paní učitelka nám jednotlivé díly svazovala mašličkami, které jsme si vybrali.
V průběhu tvoření jsme přednášeli básničky, všichni o čápovi, jen Anička byla statečná a moc pěkně přednášela Lesní strašidla. Velmi pěkný přednes měla Klárka a Edík. Ale zpaměti jsme to znali všichni :-). Na konci vyučování jsme zvládli napsat jednu stránku do písanky - naučili jsme se malé "r". Zítra musíme hodně zapracovat, abychom dohnali, co jsme dnes nestihli :-).
Pátek 22. března
V první části dnešního vyučování jsme si nejdříve vytvořili záznamový arch našeho pokusu se zeleným ostrovem. Zapsali a nakreslili jsme si, jaké pomůcky byly k jeho založení potřeba a také jaký byl postup práce. Do druhé části listu jsme zakreslovali naše každodenní pozorování, abychom zachytili změny, ke kterým došlo.
Poté jsme řešili slovní úlohu s krokováním a při společném vyhodnocení přišli na to, že u tohoto typu úlohy vůbec nezáleží na místě, odkud vyjdeme. Pak jsme hráli Autobus a zase nám paní učitelka neřekla, jaké otázky nám položí. Mnoho z nás se inspirovalo Vojtovým záznamem a využilo ho ke své dnešní práci. Po zhodnocení jednotlivých otázek nám svůj způsob záznamu dnes ukázal a vysvětlil Bruno a Kuba.
Nakonec jsme ještě psali do písanky písmeno "ř" a opisovali a přepisovali s ním zadaná slova.
Po svačince se na nás přišla podívat čtenářská paní učitelka Katka. Protože nám naše paní učitelka už v pondělí slíbila, že se ještě vrátíme ke lvům a k filmu o lvíčeti, pustili jsme se hned do práce. Naším prvním úkolem bylo rozdělit se do malých skupinek a po ukázce paní učitelky si postupně mezi sebou převyprávět, jaká zvířata lvíče v knize potkalo, jak se při tom cítilo a proč. To se nám dost povedlo a pak jsme pracovali s druhou paní učitelkou Katkou, která nás učila, jak se dlouhý příběh shrnuje. Nejdříve jsme si společně dávali dohromady a na tabuli zapisovali, co jsme si připravili ve skupinkách. Tedy co cítil lvíček při setkání s jednotlivými živočichy a proč - někde strach, jinde úlek, jednou kvůli své velikosti, podruhé z obavy před něčím neznámým,.... A pak jsme zkoušeli dokončit větu, která by příběh shrnula a začínala slovem "lvíček". Podařilo se nám vymyslet naprosto bravurní shrnutí a také jsme dostali velkou pochvalu.
Než jsme si pustili film, čekal nás ještě kvíz. Přišli jsme na to, že k němu budeme moci využít našich vytvořených Vennových diagramů. A skutečně nám velice dobře posloužily. Nejenže jsme odpovídali správně, ale uměli jsme i vysvětlit, kde jsme odpověď našli, a kde a proč jsme ji naopak najít nemohli. A pak už přišel na řadu očekávaný film o lvíčeti, tentokrát bez zastavování.
Úplně nakonec jsme za pomoci paní učitelky vyplňovali pětilístek o lvu a navzájem si sdělovali, co jsme si do něj zaznamenali.
Po hrací přestávce jsme si užili další čtenářskou dílnu. Protože jsme na ni tentokrát měli méně času, četli jsme se stejným cílem jako minulou hodinu, abychom se nezdrželi ukázkou od paní učitelky. Dnes jsme dodržovali pravidla všichni a moc hezky jsme si také o svých záznamech z četby ve dvojicích povídali.
Před odchodem ze třídy jsme si nalepili do notýsků lístečky pro rodiče a rozloučili se.