18. týden
Čtvrtek 3. ledna 2013
Podle očekávání jsme byli plní zážitků a tak jsme první část vyučování věnovali vyprávění. Co jsme dostali pod stromeček a co jsme zažili o prázdninách. Navíc jsme měli vzácnou návštěvu, na dva dny s námi bude zase chodit Valča, než odjede zpátky do ciziny.
Nezapomněli jsme ani na kalendář a že toho bylo vyměňování požehnaně. Měnili jsme rok, roční období i měsíc. Na zdi jsme na našem sluníčku doplnili počet dní prosince a kromě nových cedulek pro leden a jeho číslo (přišli jsme na to, že má číslo jedna) jsme přidali i cedulku, že nás v lednu čeká naše první vysvědčení.
Když jsme se dost navyprávěli, pustili jsme se do čtení. Naučili jsme se Ď, Ť, Ň a DĚ, TĚ, NĚ. Zítra se pustíme i do DI, TI, NI. K přečteným slovům nám paní učitelka dávala hádanky a nakonec jsme je vymýšleli i my sami.
Druhou část vyučování jsme zahájili matematikou. Přemýšleli jsme, čeho všeho je dvanáct, když se v naší učebnici píše, že je to významné číslo. Hledali jsme, jaké společné znaky mají čtyři sněhuláci na obrázku a čím se liší. Z toho nám vyplynul dobrovolný domácí úkol. Zjistit a napsat si na lísteček, co nesli Tři králové Ježíškovi, včetně toho, co to znamenalo.
Doplňovali jsme chybějící čísla a po přečtení těch modrých (0, 2, 4, 6, 8, 10, 12) Vojta věděl, že se jim říká čísla sudá. Pak už byla na řadě slovní úloha. Nejdříve jsme si povídali o tom, co všechno vidíme na obrázku a pak si četli zadání a společně vše řešili a zapisovali. Abychom si od počítání a čtení trošku odpočinuli, hráli jsme hru na postřeh. Dvacet vteřin jsme pozorně studovali obrázky v učebnici a pak na interaktivní tabuli u jednoho z obrázků určovali, v čem se od toho druhého liší. Přišli jsme na všechny rozdíly a pár jsme si jich i přidali :-).
Takhle odpočatí jsme se pustili do dvou novinek. Nejdříve jsme se naučili zapisovat do čtverečkovaného sešitu datum a pak i opisovat příklady do sloupečků z učebnice a počítat je. Dařilo se nám to výborně, paní učitelka nás dost chválila.
Konec hodiny jsme věnovali sčítacím trojúhelníkům. Kdo zvládl sám, mohl pracovat samostatně, ale měl odvést kvalitní práci. Komu se práce s trojúhelníky zatím nedaří, pracoval u tabule s paní učitelkou společně. Problém byl u toho, kdo pracoval samostatně, práci odbyl a měl všechno špatně. Tam se paní učitelka zlobila a říkala, že taková práce nemá smysl. Není nutné všechno hned umět, ale je potřeba se snažit porozumět.
Poslední část dnešního vyučování jsme kreslili své zážitky z vánočních prázdnin.
Pátek 4. ledna 2013
Po Zimní písničce si Valča vybrala kamaráda - průvodce (Verunku) a s ním zvládla kalendář na dveřích. K našemu tradičnímu zahájení jsme dnes přidali už i kalendářní rok.
Každý z nás představil svůj včerejší obrázek - zážitek z vánočních prázdnin - tak, že o něm řekl alespoň jednu větu. Převažovaly vánoční stromečky s rozbalováním dárků :-) a v druhé řadě pak odpalování rachejtlí. Ti, co měli vypracovaný dobrovolný domácí úkol, nás seznámili s dary Tří králů. Paní učitelka pak rozdala bodíky za vánoční čtecí úkol, respektive za jeho dobrovolnou část. Po nich následovalo čtení všech příběhů, vystřídali jsme se všichni a ještě jsme dostali pochvalu a jedničky.
Dnešním čtenářským úkolem bylo (poté, co jsme si navzájem představili své věty vypracované za úkol) nacvičit čtení skupin DI, TI, NI, což se nám dařilo a bravurně jsme vyluštili i všechny hádanky paní učitelky. Každý sám pak vymýšlel a zapisoval celkem tři věty tak, aby se v nich postupně objevila všechna slova s těmito skupinami.
Konec první části vyučování byl pro nás velkým překvapením. Paní učitelka nás naučila zakládat si pracovní listy do desek na jednotlivé předměty. Občas jsme se s tím potýkali, ale nakonec jsme to zvládli úplně všichni. Desky si neseme domů na ukázku, aby se i rodiče mohli pokochat naší šikovností.
Po svačině na nás čekala matematika. Vyřešili jsme slovní úlohu, která vypadala jednoduše, ale řešení jsme našli víc, než bylo potřeba. Takže jsme si museli všechna ověřit a nakonec jsme přišli na ta správná a úlohu vyřešili.
Po matematice už byla na řadě první oslava. Míša s Valčou si střihly, Valča vyhrála a vybrala si možnost slavit jako první. Po hrací přestávce tak přišla na řadu Míša. Oběma holkám jsme zazpívali, obkreslili jejich těla a vepsali do nich svá přání.
Než jsme se rozloučili před víkendem, zopakovali jsme si úkoly na víkend (čtení a deníček). Na rozloučenou nám Valča četla svou anglickou knížku a my jsme pořád chtěli přídavky :-).
A protože jsme Valče asi opravdu dobře drželi palce, zvládla po vyučování své první přezkoušení z českého jazyka na jedničku!